Nypon · Småsött · Vegetariskt · Vilda ätliga växter

Nyponpuré

Ut och plocka nypon, dom finns ”överallt” såhär års! Och dom är fina även efter frost! Kika i skogskanter, längs med ängar, hagar och lite mindre vägar och i gamla trädgårdar. Dom brukar även finnas i diverse ”offentliga trädgårdar”, igår var jag ute en sväng och plockade 6 liter bara runtomkring lägenheterna där jag bor. Sen jag fick upp ögonen för nypon hittar jag nya buskar hela tiden längs vägar jag gått många gånger! Alla nypon är ätliga, men skiljer i smak. Sen jag gjorde min nyponprovning plockar jag numera alla varianter av orangea nypon som ser fräscha ut.

Jag tycker det är smidigt att ha en rejäl skinnvante på ena handen som jag håller grenarna med, och ingen vante på andra handen som jag plockar med. Det blir lite rivmärken och kanske blodspill, men det är det värt! 🙂

Nypon
Nyponplockning

Välj redan när du är ute plockar bara dom fina nyponen med fin färg. Man kan se ganska lätt vilka nypon som är maskätna. Plocka nypon med jämn fin (orange) färg. Nypon med mörka fläckar på är troligen maskätna, lämna kvar dom på busken. Kalas för fåglarna med proteinfyllda nypon och roligare rensjobb för dig sen!

Nypon
Det stora vänstra nyponet med mörka fläckar är maskätet!

När jag sen rensar nyponen inne klipper jag av ändarna med pinnen och fnaset. I början klippte jag även itu dom på mitten på längden för att se vilka som är maskätna, men nu tycker jag har lärt mig rätt bra vilka nypon jag ska låta bli, och råkar de komma med nån liten mask som levt på nypon hela sitt liv så tar jag nog ingen skada av att vara lyckligt ovetande om det… Jag låter kärnor och klihår vara kvar. (Vill du inte göra puré kan du nu ta och torka de halverade nyponen.)

Koka nyponen i sådär lite lagom med vatten tills dom känns mjuka, olika sorter kan variera i koktid, men kanske 10-30 minuter. Sen kan du antingen köra i mixer (eventuellt behövs lite mer vatten) och trycka smeten genom sil eller passervagga, eller kör i hushållsassistent med passertillsats om du har en sån. En assistent med passertillsats passar bäst om man har lite större mängd nypon tycker jag. Kör igenom de nykokta nyponen (med kokvatten) några gånger, och din nyponpuré är klar!

Passering av nypon
Passering av nypon

”Skräpet” som blir kvar när man passerat nyponen är inte skräp! I själva kärnorna finns det massa nyttigheter, men dom är väldigt hårda och svåra att krossa. Jag håller på och testar lite sätt att ta hand om det på ett bra sätt, får återkomma om det…

Jag fryser in min puré portionsvis, enkelt och underbart att ta fram till en kopp nyponsoppa med vispad grädde och mandelbiskvier!

Tips! Låt lite äpple koka med nyponen för att få purén lite sötare och minska på mängden socker när du gör nyponsoppan!

4 reaktioner till “Nyponpuré

    1. Tack! 🙂 Ja, det här var ju mitt första nyponår, och jag har nog lärt mig en del inför nästa år, bland annat så har jag hittat en hel del bra nyponställen. Vi har några buskar med jättefina nypon typ precis utan för porten som jag upptäckte lite sent. Va där igår och kikade, och då va typ alla frostskadade, men jag tror det funkar att koka soppa av ändå!

      Gilla

Lämna en kommentar